Piotr Szwabe – Memling

Sąd ostateczny żywy w pikselach
Skarżyńskiego 6F
2017

Asystenci: Edyta Kowalewska, Błażej Malewicki, Paweł Rischka oraz Adam Dereszkiewicz.

Mural jest inspirowany średniowiecznym ołtarzem Sąd Ostateczny autorstwa Hansa Memlinga, najważniejszym dziełem sztuki spośród wszystkich gdańskich zbiorów. Oryginalny obraz powstał na zamówienie florenckich Medyceuszy, a do Gdańska trafił za sprawą gdańskiego kapra Pawła Beneke, który złupił go u flamandzkich wybrzeży w 1472. Co ciekawe, Paweł Beneke dokonał tego z pokładu karaweli „Piotr z Gdańska”, jednej z większych jednostek siejących postrach na średniowiecznych morzach. Więcej o tej fascynującej historii przeczytacie w artykule Gazety Wyborczej Trójmiasto,

W swojej formie, mural nawiązuje do pierwszej realizacji Piotra Szwabe w Kolekcji na Zaspie, czyli rozpikselowanemu Lechowi Wałęsie z 2008 roku. Sąd ostateczny Piotra Szwabe składa się z około 4500 „pikseli” namalowanych przy użyciu palety 40 kolorów.

To mój autorski pomysł, a jedną z inspiracji jest obchodzony właśnie rok memlingowski. Malujemy fragment przedstawiający ważenie dobrych dusz. Na obrazie jest strona dobra i zła, ja wybrałem tę dobrą, choć w tle będzie parę małych postaci, które związane są ze złym światem i bardzo chciałyby dostać się na dobrą stronę. To nawiązanie przede wszystkim do świata polityki. Będzie kolorowo, ale mam nadzieję, że ta praca da do myślenia pewnej części gdańszczan. Mural będzie złożony z pikseli. Będzie miał nowoczesną formę, zbliżoną do grafiki komputerowej. Bez sensu byłoby robić kopię tak doskonałego dzieła, które wyszło spod ręki Memlinga.