Monumental Art 2015 – Każdy dzień jest ważny

Już po raz siódmy do Gdańska przyjechali artyści z całego świata by podczas Festiwalu Malarstwa Monumentalnego Monumental Art stworzyć na gdańskiej Zaspie kolejne, wielkoformatowe obrazy. W tym roku Instytut Kultury Miejskiej zaprosił do współpracy artystów z Hiszpanii, Urugwaju, Grecji, Rosji i Polski. Hasło Festiwalu Monumental Art to „Każdy dzień jest ważny”. Prace na rusztowaniach rozpoczęły się 29 czerwca, a wernisaż z muzyką na żywo i prezentacją murali przez artystów odbył się 10 lipca na Zaspie.

Monumetal Art 2015 cover photo

Monumental Art jest wyjątkowym festiwalem, dzięki któremu (oraz działaniom Gdańskiej Szkoły Muralu) na gdańskim osiedlu Zaspa powstaje zintegrowana Kolekcja Malarstwa Monumentalnego. Obecnie znajduje się tam 49 murali, a po zakończeniu tegorocznej edycji Zaspę ozdabiać będą 54 wielkoformatowe prace. Szlakiem murali oprowadzają mieszkańcy – Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki, którzy podczas bezpłatnych spacerów opowiadają anegdoty dotyczące powstania murali, przybliżają biogramy i prace artystów, założenia architektoniczne osiedla i historie jego powstania wszystkim zainteresowanym osobom.

Murale 7. edycji Monumental Art namalowali:
David de La Mano i Pablo Sanchez Herrero z Hiszpanii,
Rustam Qbic z Rosji,
Kolektyw Licuado i Alfalfa z Urugwaju,
SAME 84 z Grecji i
duet Monstfur z Polski.

Nowe prace powstawały przy ul. Skarżyńskiego 4a, Pilotów 12f, Pilotów 13 g, Pilotów 16a i Nagórskiego 9a. Artystom asystowali dwaj adepci sztuki muralu z Kiszyniowa – Radu Dumbrava i Filip Orlov, Magdalena Pela i Grzegorz Terlecki z Gdańskiej Szkoły Muralu oraz Ryszard "Inwazja" Niedzielski, legenda trójmiejskiej sceny graffitti.

„Każdy dzień jest ważny” – to motto tegorocznego Festiwalu Monumental Art. O tym, czym inspirowali się artyści opowiada kurator Monumental Art, Piotr Szwabe – Każda chwila i moment z dnia są ważne by móc iść drogą prowadzącą do szczęścia, by przeżywać i uczyć się życia, doceniać zwykłą codzienność, w której trzeba nauczyć się „wynajdować” poezję, smak dnia w dziwnym pogmatwanym świecie pełnym zagrożeń i zawiści.

Festiwal Malarstwa Monumentalnego Monumental Art jest wydarzeniem cyklicznym, które organizowane jest do 2016 roku. Do roku 2011 towarzyszył kandydaturze Gdańska do Europejskiej Stolicy Kultury, w kolejnych latach kontynuowany jest przez Instytut Kultury Miejskiej. Celem Festiwalu jest stworzenie zintegrowanej galerii malarstwa monumentalnego oraz zbudowanie największej w Europie kolekcji prac malarstwa wielkoformatowego uznanych artystów ze świata. Kuratorem przedsięwzięcia jest gdański malarz i animator kultury Piotr Szwabe vel Pisz, a koordynatorką Barbara Sroka z Instytutu Kultury Miejskiej.

Artyści Monumental Art 2015 „Każdy dzień jest ważny

1. David de La Mano i Pablo Sanchez Herrero – Hiszpania, ul. Pilotów 16a

Pablo S. Herrero maluje swoje realizacje na obszarach zmarginalizowanych – przedmieściach, w opuszczonych miejscach, w które wkracza adaptuje natura. Rozumie murale jako interwencję w miasta, sposób na przybliżenie wizji artystycznej do natury. Obecnie skupia się na malowaniu w małych miejscowościach i dzielnicach z dala od centrum miast. Jego styl jest związany z motywami roślinnymi, pokazuje połączenie dynamiki i statyki, indywidualizmu i wspólnoty, emocji, władzy i kontroli, zrównoważonego rozwoju i niestabilności, kruchości i wytrzymałości.
facebook-3-xxl  twitter-3-xxl  blogger-3-xxl instagram-xxl

David de La Mano namalował ponad 100 prac w przestrzeni publicznej, m.in. w Hiszpanii, USA, Norwegii, Tunezji, Argentynie, Anglii, Peru, Urugwaju, Brazylii, Włoszech i Portugalii. Jego prace głównie przedstawiają sylwetki ludzi i drzewa, w większości są monochromatyczne. Wiele prac tworzy we współpracy z Pablo S. Herro, tak jak w przypadku Monumental Art.
facebook-3-xxl  blogger-3-xxl instagram-xxl

 

Nasza praca powstanie w miejscu niemal całkowicie zakrytym przez drzewo. Rozpoczynamy od nawiązania do idei tożsamości i energii, by finalnie pokazać, że to energia ludzi, ich życiodajne soki, sprawiają, że drzewa rosną. Chcemy poprzez nasz mural pokazać społeczność jako sieć, system, który jest podobny do porządku panującego w naturze. Nasz mural nazwaliśmy „Niewidzialny”, ponieważ tak, jak rośliny kiełkują pod ziemią, na początku niedostrzegalne, tak podstawowe więzi społeczne rozwijają się niepostrzeżenie. Każda minuta ma swoją przyczynę i konsekwencję, każdy rok, każda pora i każdy dzień jest ważny.

David de la Mano Pablo Sanchez Herrero

2. Rustam Qbic – Rosja, ul. Nagórskiego 9a

Rustam Qbic mieszka w Kazaniu, w Rosji. Jego prace to surrealistyczne wyobrażenia, na których przedstawia postacie ludzi w zestawieniu z domami, roślinami czy zwierzętami. Prawie każde z jego dzieł jest pełne ciekawych pomysłów oraz odniesień które można zauważyć po dłuższej chwili namysłu. Jego prace widnieją na ścianach: Niżnego Nowogordu, Magnitogorska, Moskwy czy Petersburga.
website-optimization-xxl  instagram-xxl

 

Mój mural opowiada o relacji między rodzicem a dzieckiem. Myślę, że bardzo ważna jest edukacja dzieci przez rodziców, którzy muszą być jednak wcześniej do tego przygotowani. Rodzice, sprawiają, że każdy dzień w życiu dziecka jest ważny i na odwrót. Na obrazie widać, że ojciec zdołał już uporządkować swoją wiedzę, a teraz gotowy jest na to by przez naukę i zabawę przekazać ją swojemu dziecku.

Rustam Qbic

3. Kolektyw Licuado i Alfalfa – Urugwaj, ul. Pilotów 12f

Kolektyw Licuado powstał cztery lata temu i tworzy go Camilo Núñez i Florencia Duran. Ich celem jest wspólne malowanie, ponieważ – jak mówią – praca zespołowa dodaje kolorytu nie tylko przestrzeni publicznej, ale też tej prywatnej. Camilo i Florencia badają konkretne środowiska, łączą te miejsca, ich kulturę i obyczaje ze swoimi obrazami i ich estetyką. Malowali m.in. w Buenos Aires, Chile, Boliwii, Peru, podczas Urban Art Latinamerican Festival czy MUTA Montevideo.
flickr-3-xxl

Alfalfa – Nicolas Sanchez Jego prace można zdefiniować jako koncert form i pomysłów, nigdy nie tracących na indywidualności. Czerpie inspiracje z różnorakich religii, szczególnie hinduizmu, co obrazują postacie o wielu parach rąk i oczu, zwierzęcych głowach w jego realizacjach. W pracach Alfalfy można też znaleźć odniesienie do średniowiecznych bestiariuszy – w szczególności zwraca uwagę na potwory morskie. Jego styl to połączenie francuskiego symbolizmu, kolorowego komiksu pop i estetyki miejskiej. Murale Alfalfa widnieją m.in. na ulicach Montevideo, Cumana, Caracas i Limy.
website-optimization-xxl  flickr-3-xxl  facebook-3-xxl

 

Trzy postacie przedstawione na muralu koegzystują razem pomiędzy światem realnym a fantastycznym i dzielą wspólny cel – sięgnięcie do zamka, który otwiera nowe drogi. Kogut, polska dziewczyna z warkoczami i dziecko reprezentujące Południową Amerykę – której z tych trzech postaci uda się dosięgnąć zamka i drzwi, za którymi każdego dnia czekają ich nowe doświadczenia? Pozostawiamy decyzję widzowi

Alfalfa + Licuado

4. SAME84 – Grecja, ul. Pilotów 13g

Same 84 urodził się w Atenach, w 1996 zaczął eksperymentować z graffiti na ulicach Aten pod pseudonimem „Same”. Przez lata jego styl ewoluował, zaangażował się w sztukę w przestrzeni publicznej i street art. Oprócz murali tworzy też ilustracje i jest projektantem graficznym. Mieszka i pracuje w Atenach.
facebook-3-xxl  instagram-xxl

Same84

5. Monstfur – Polska, ul. Skarżyńskiego 4a

Monstfur do życia powołany został przez dwóch młodych artystów z Częstochowy, w 2006 roku. To wspólny projekt i jednocześnie kreacja wirtualnej postaci przypisującej sobie autorstwo. Monstfur stosuje przede wszystkim ręcznie wycinany szablon. Upodobał sobie tę właśnie technikę, ponieważ jest precyzyjny jak owadzie kroki, bo potrafi być bezbłędny, jednocześnie dając sporo miejsca na ekspresję, bo bardzo wdzięcznie współpracuje z innymi mediami. Monstfur ma cierpliwość do szablonu i cieszy się robotą. Monstfur inspiruje się klimatem polskiego humoru, absurdu, wskazując przy okazji na niejedną ciekawostkę z zakresu ludzkich zachowań i zwyczajów. Jego prace to najczęściej opowieści o szarym, przeciętnym człowieku i jego świecie skrzywień, nałogów i słabości, ale również radości i ciekawych upodobań. W ramach inspiracji bardzo chętnie sięga też do najmłodszych lat swojego życia, czyli lat 80. i związanym z tymi latami szeroko pojętym przemysłem, wzornictwem i socjalną infrastrukturą.
facebook-3-xxl  instagram-xxl  website-optimization-xxl

Łopian większy zwany potocznie „dziadem” należy do gatunku rośli ruderalnych, czyli tych, które pomimo zmian przeprowadzonych przez człowieka ciągle występują w zmienionym przez niego ekosystemie. Jest to również pewnego rodzaju hołd złożony wspomnieniom, których jest on integralną częścią, przede wszystkim dzięki swojemu powszechnemu występowaniu na obszarach wielkomiejskich osiedli mieszkaniowych. W pewien sposób może stać się nawet ich symbolem. Całość kompozycji muralu dopełniają rozwiązania typograficzne, gdzie przeskalowane litery naśladują lekkość gestu ich odpowiedników w mniejszej skali. Całość utrzymana jest w stonowanej skali barw, tak by obraz działał bardziej warstwą grafiki i koncepcji niż kolorem.

monstfur

7. edycja Festiwalu Monumental Art „Każdy dzień jest ważny” jest zrealizowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Logo-MKiDN_pl-200x127[1]
Organizator: Instytut Kultury Miejskiej
Koordynatorka Festiwalu Monumental Art, Lokalnych Przewodników i Przewodniczek i Gdańskiej Szkoły Murali: Barbara Sroka, Kurator: Piotr Szwabe
Partnerzy: Klub Plama GAK, Spółdzielnia Mieszkaniowa Zaspa – Młyniec
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, TOK FM, F5 – Magazyn o Trendach, Magazyn Szum, Trójmiasto.pl, STGU