Piotr Szwabe
Lech Wałęsa
Pilotów 17f
2008
Pilotów 17d to jeden z najważniejszych adresów opozycyjnego Gdańska. To tutaj mieszkał wraz z rodziną Lech Wałęsa. Podczas powrotu Wałęsy z internowania, na Pilotów pojawił się kilkunastotysięczny tłum. Praca powstała dokładnie w 25. rocznicę przyznania Pokojowej Nagrody Nobla. Mural to powiększone do rozmiarów ściany zdjęcie Lecha z okresu internowania. Oglądany z bliska, jest niejednoznaczny i nieoczywisty. Z dystansu, to niebudzący wątpliwości wizerunek przywódcy Solidarności. Praca stała się jaskółką zwiastującą powrót malarstwa wielkoformatowego na Zaspę.
![IS_12-1982-powrot-z-internowania9[1]](http://muralegdanskzaspa.pl/wp-content/uploads/2013/01/IS_12-1982-powrot-z-internowania91-600x408.jpg)
Fot. Leszek Biernacki, źródło: Wszechnica Solidardności
Magma/Okrągły Stół
Skarżyńskiego 14a
2009
Monumental Art 2009
Mural z jednej strony nawiązuje do 20 rocznicy obrad okrągłego stołu, z drugiej do twórczości Witkacego. Potwór wyłaniający się z roztopionej magmy, niczym w jednej z wizji spisanych w „Narkotykach”, to symbol polityki i niepewności, która ciążyła nad architektami nowego ustroju Polski.
Chopin w blokowisku
Dywizjonu 303 15f
2010
Mural powstał w ramach obchodów Roku Chopinowskiego. Inspirowany jest niedokończonym portretem Fryderyka Chopina i Georges Sand. Zamówiony u Eugène’a Delacroix obraz padł ofiarą zmiennych nastrojów kompozytora, który zrezygnował z obecności swojej przyjaciółki na płótnie. W ten sposób powstał najpopularniejszy wizerunek Fryderyka, który możemy oglądać w Luwrze. Niedokończoną część przedstawiającą George Sand prezentuje muzeum w Kopenhadze. Dopiero za sprawą Piotra Szwabe, para została ponownie połączona na ścianie klatki F jak Fryderyk.
Hipotetyczna współczesna rekonstrukcja obrazu. Źródło: wikimedia commons
Autor
Kurator Festiwalu Malarstwa Monumentalnego – Monumental Art. Urodzony w 1975 roku w Gdańsku. Malarz ścienny i sztalugowy, bywa poetą, instalatorem form przestrzennych, performerem, wokalistą, kuratorem. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
Tagi: 2008, Piotr Szwabe, Polska